Schoolkamp
Schoolkamp

De afgelopen 3 dagen was het zover. Al het hele jaar werd hiernaar uitgekeken: HET groep 8 kamp. De dagen zaten vol met leuke activiteiten, van een dagje Efteling, midgetgolven, pannekoeken eten, levend cluedo tot aan een geweldide bingo. We hebben genoten. Op naar de laatste weken van groep 8 met o.a. de musical en nog een aantal leuke afscheids activiteiten.

Prestanties AK en GS
Prestanties AK en GS

Bij elk thema van geschiedenis en aardrijkskunde worden de leerlingen ingedeeld in groepjes. In deze groepjes maken ze een presentatie van een les. Zo oefenen ze met samenwerken en leren ze de stof voor de toets: ideale leermanier volgens onze daltonprincipes!

Thema vervoer
Thema vervoer

We werken over het thema vervoer. De opa van een kindje kwam langs met zijn oldtimer motor. En daar mochten we allemaal even op zitten.  We hebben vragen gesteld over de motor en hem eens goed bekeken. Wat een mooie en stoere motor!

Groep 4 bezoekt musical
Groep 4 bezoekt musical

Groep 4 is afgelopen donderdag 5 juni naar de musical geweest op de RGO: De Waterwaack van Natterlande. Deze spannende en grappige voorstelling nam ons mee naar het mysterieuze moerasgebied de Zomp, waar tweeling Toffee en Gum op onderzoek uitging naar vreemde gebeurtenissen in en rond het geheimzinnige Waterwaackhuis.
Hun ouders willen het moeras volbouwen met huizen om veel geld te verdienen, maar de Zomp lijkt daar niet blij mee te zijn... Er gebeuren namelijk wel héél bijzondere dingen! Gelukkig zijn Toffee en Gum dapper genoeg om op ontdekkingstocht te gaan.

Tijdens de musical kwamen we oog in oog te staan met de meest bijzondere figuren: Tereisias Nadorst, Tante Thé, Zeebedeus Kolk, Schorre Morre, Kees de Poweet en Professor B. Rakman zorgden voor veel verwondering én een hoop gelach. Het kleurrijke decor – met zelfs een kudde moerossen – maakte het helemaal af.
De voorstelling, gebaseerd op het boek van Marco Kunst, was een groot succes. We hebben genoten van het avontuur, de muziek, de grappige scènes en het knappe toneelspel.

Thema dierentuin
Thema dierentuin

Het thema 'dierentuin' hebben we afgesloten met onze maatjesgroep en de ouders. Ze mochten in de klas komen kijken in onze kijkdoos die we allemaal gemaakt hebben. 

We hebben heel veel gedaan dit thema: een plattegrond getekend van de dierentuin, knuffels betaald met muntjes (we oefenden het gepast betalen met muntjes van 1 en 2 euro), nieuwe letters geleerd, geluisterd naar een verhaal met een luistervraag... 

Aardrijkskunde
Aardrijkskunde

De laatste schoolweken werken we aan het thema rivieren. Na een stukje theorie mogen de kinderen zelf aan de slag. In groepjes werken de kinderen samen aan een tekening van het rivierengebied in Nederland. In de tekening zijn de theoretische begrippen van de les terug te zien.

Taalontwikkeling bij de kleuters
Taalontwikkeling bij de kleuters

In de kleutergroepen werken we aan de ontwikkeling van beginnende geletterdheid. Elke week staat er een letter centraal, waarmee we door middel van verschillende activiteiten aan de slag gaan.  

Wist je dat...
Elke letter een bijpassend klankgebaar heeft? Deze gebaren worden zichtbaar gemaakt boven de letterkaarten in de klas.
Wij alle letters fonetisch uitspreken? Op school spreken we letters fonetisch uit, oftewel de klank die bij elke letter hoort, om kinderen te helpen met het leren lezen en spellen. Dit is een belangrijke stap in het begrijpen van het alfabetisch principe, waarbij elke letter een klank vertegenwoordigt.

Een bezoek aan het Streekmuseum
Een bezoek aan het Streekmuseum

Kort geleden gingen we op bezoek bij Het Streekmuseum. In het museum hebben we een fotopuzzeltocht gedaan. Op deze manier komen kinderen spelenderwijs in aanraking met het erfgoed van Goeree-Overflakkee en het verhaal over de eilandelijke geschiedenis dat Het Streekmuseum vertelt. De puzzeltocht leidde ons door het hele museum. 

Het bezoek aan Het Streekmuseum komt voort uit onze deelname aan Kunsttaart. Binnen kunsttaart wordt aandacht besteedt aan kunst- en cultuuronderwijs. Jaarlijks zijn er verschillende activiteiten op het gebied van cultureel erfgoed, beeldende vorming, muziek, dans, drama, media en literatuur beschikbaar om te doen met de klas. Zo was er pas geleden een kunstenares bij ons in de klas voor een kunstles, dit was ook erg leuk! 

Pasen in groep 4!
Pasen in groep 4!

Op woensdag 9 april hebben we alvast Pasen gevierd! De dag begon met een heerlijk paasontbijtje. Eieren, ontbijtkoek, rijstwafels, boterhammen, sapjes... de kinderen konden er geen genoeg van krijgen!
Toen iedereen uitgegeten was, was groep 4 bijna aan de beurt voor de vossenjacht, die voor iedereen op school georganiseerd was.In groepjes gingen de kinderen samen met een ouders een speurtocht volgen om de 'vossen' te zoeken. Dit waren kinderen uit groep 8. Tussendoor moesten er allerlei opdrachtjes uitgevoerd worden. Het was een groot succes!

Een ochtend in groep 2
Een ochtend in groep 2

De dagritmekaarten vertellen wat we deze dag gaan doen. De kinderen hangen zelf de knijper bij de goede kaart. Zo krijgen ze steeds meer besef van tijd.
We beginnen 's morgens met de check in. De meeste kinderen hebben zin in deze dag. Gelukkig maar! 
Deze dag zijn we gestart in de kring met de nieuwe letter: de a. Met elkaar bedenken we allemaal woorden en we leren ook het klankgebaar. 
Na de kring is het tijd om te gaan spelen en werken. We werken aan de taakjes van onze weektaak of mogen in een hoek spelen. 

Les schrijver
Les schrijver

Afgelopen week hebben we bezoek gehad van Josua Ossendrijver. Hij nam ons in een indrukwekkend verhaal over de 2e Wereldoorlog. Hij begon met:'Ik hou van jullie, want jullie zijn allemaal mensen en ik hou van mensen', hierna vertelde hij ons het verhaal over David en zijn ouders. Zij zijn omgekomen in vernietigingskamp Auschwitz, net als hun 83 familieleden. Echter heeft David tijdens de oorlog een broertje gekregen, hoe zou het nu met dit broertje gaan?

Daarnaast stelde Josua de vraag: 'Wat zou jij doen?' Een vraag die moeilijk te beantwoorden is, maar wel goed om over na te denken.

Na het verhaal waren de kinderen even stil om het verhaal te laten bezinken, hierna kwamen ze met prachtige vragen. De komende weken zijn we in de klas ook nog bezig met het thema Tweede Wereldoorlog. Het verhaal van Josua was hier een hele mooie toevoeging op. 

Juf Bo
Juf Bo

Juf Bo heeft vrijdag 4 april afscheid genomen van onze klas. We hebben een gezellige picknick gehad in de natuurspeeltuin en daar hebben we ook een leuke traktatie gekregen van de juf. We hebben de juf een dikke afscheidsknuffel gegeven. We zullen haar heel erg missen in de klas. Gelukkig is ze voorlopig nog wel als invaljuf bij ons op school te zien. 

Gymles
Gymles

Bij de kleuters krijgen de kinderen één keer per week gymles in de speelzaal op school. Tijdens deze gymles ontwikkelen de kinderen hun grove motoriek. Ze gaan aan de slag met klimmen, gooien, balanceren, etc. Momenteel loopt meester Sieb stage bij ons op school en geeft hij de gymlessen bij de kleuters. De kinderen kijken altijd enorm uit naar de gymlessen van meester Sieb! 

Bewegend Leren
Bewegend Leren

In groep 3 gaan we wekelijks aan de slag met bewegend leren. Tijdens het bewegend leren gaan de kinderen op een speelse en actieve manier aan de slag met eerder geleerde stof. Een voorbeeld van het bewegend leren is de speurtocht van kern 8. Na het afsluiten van kern 8 hebben de kinderen alle nieuwe woordsoorten en letters nog eens behandeld door middel van een speurtocht op het plein. De kinderen moesten opzoek naar de ontbrekende letters in verschillende woorden. Deze letters vormden samen een nieuwe zin op het invulblad. 

Openbare weeksluiting
Openbare weeksluiting

De leerlingen van groep 6 luisteren graag muziek tijdens het zelfstandig werken en knutselmomenten. Vooral Popmuziek valt in de smaak. Maar hoe is een poplied eigenlijk opgebouwd? Daar ging de weeksluiting van groep 6 over! Verschillende ritmes en onderdelen van een lied werden besproken. En natuurlijk sloten we de weeksluiting af met het zingen van een lied!

Cijfers en getallen
Cijfers en getallen

Op een woensdagochtend in groep 5 hebben we wat meer aandacht gegeven aan getallen en cijfers dan alleen met rekenen. Als eerste hebben we gekeken welke getallen en cijfers er bij jezelf horen, zoals: Hoe lang ben ik? Welke schoenmaat heb ik? Hoeveel huisdieren en wat is mijn lievelingsgetal?

Daarna hebben we gekeken naar de getallen om ons heen en de verschillende betekenis van de getallen en cijfers. Een 8 op de klok heeft een andere betekenis als een 8 op de thermometer.

Tot slot is er flink gepuzzeld met de cijfers en getallen van vroeger. Hoe schreven de Romeinen cijfers en getallen en de Maya's? En antwoord gekregen op de vraag: Zit er eigenlijk verschil tussen een cijfer en een getal?

Openbare weeksluiting
Openbare weeksluiting

De openbare weeksluiting was op 7 maart 2025. 
Het ging over struggles in groep 7. 
We begonnen met een zelfgeschreven lied. 
Daarna deden we kleine toneelstukjes. Het eerste toneelstukje ging over kinderen die in de klas zaten die nog allemaal werk moeten maken en daarna gingen ze het liedje ‘doe dit, doe dat’ zingen. 

Het tweede toneelstukje ging over ouders die kwamen kijken in de klas en toen zei iemand: ‘Misschien is het tijd dat jullie als ouders weer naar school gaan’. Toen zongen ze van K3: ‘papa's en mama's weer naar school’. 

Het derde toneelstukje ging over twee kinderen die onderuitgezakt zaten op hun telefoon en de ouders zeiden: ‘Ik ga weg hier!’ en ze zongen ‘Ga dan’!  

Het vierde toneelstukje ging over een mama die zei dat het kind uit zijn bed moest en daarna zong hij: ‘Ik heb een heel zwaar leven’. 

Het vijfde toneelstuk ging over ouders die aan hun kind vroegen wat hij wilde worden en wat doe je in je leven enz. en het laaste kind zei: ‘IK DOE ALLES OP GEVOEL’. En ze zongen dat liedje. 

Het laatste toneelstukje ging over Feyenoord en Ajax het team van Ajax zong ‘90 minuten lang’ en het team van Feyenoord zong ‘hand in hand kameraden’. 

Op het einde zongen we een klein stukje van het zelfgeschreven lied. 
We hebben veel gelachen en iedereen was Ajax/Feyenoord aan het roepen!! 
Dat was het einde van de openbare weeksluiting. 

Geschreven door Maeden en Puck 

Voorstelling
Voorstelling

Eind januari hadden wij een hele leuke voorstelling over het boek Rinus. We werden meegenomen in het verhaal. 
Deze voorstelling werd gegeven vanuit 'Kunsttaart', een programma voor cultuureducatie, waarmee kinderen kennis maken met de verschillende kunstdisciplines, door te kijken en te ervaren.

Muziekles
Muziekles

Iedere donderdag krijgt groep 4 muziekles vanuit Muziekcarroussel. De kinderen zingen liedjes, proberen verschillende instrumenten uit en oefenen voor een optreden. 

Het is een feestje om naar te kijken!

Wat is er allemaal gebeurd in groep 3?
Wat is er allemaal gebeurd in groep 3?

We zijn dit schooljaar goed begonnen door met elkaar te toosten op het nieuwe jaar. In de rekenlessen hebben de kinderen o.a. geoefend met het bouwen a.d.h.v. een plattegrond. We hebben ook gevierd dat de kinderen van groep 3 nu alle letters kennen. Machteld kwam de letterdiploma's uitreiken en de kinderen waren erg trots. En zo net voor de voorjaarsvakantie had de AC een hele leuke valentijnsdisco georganiseerd. 

Winterwandeling
Winterwandeling

De afgelopen tijd hebben we gewerkt in thema winter. Daarom was het tijd voor een winterwandeling. Samen liepen we naar het gemeentebos toe om vogels te zoeken. We moesten erg stil zijn om de vogels niet te laten schrikken. Het was niet erg druk met vogels in het bos. We hebben de vogels wel goed gehoord en zagen zelfs een aantal nestjes in de bomen. 🌳

Naar aanleiding van de winterwandeling hebben de kinderen een vogelzaad-rol gemaakt om de vogels een handje te helpen deze winter. 🐦❄️

Nationale Voorleesdagen
Nationale Voorleesdagen

In januari doen wij altijd mee aan de Nationale Voorleesdagen. Dit jaar was het prentenboek 'Rinus' het prentenboek van het jaar. De opa van Rinus was vroeger een hele wilde neushoorn. Hij was zo sterk dat hij wel 100 boomstammen op kon tillen. Maar nu is opa oud en wil hij de hele dag luieren. Maar Rinus wil ravotten! 

Tijdens de voorleesdagen kregen wij op school een voorstelling via de Kunsttaart, dit was echt geweldig! Onze leesconsulente van de bieb kwam ook op school voorlezen. En er zijn heel veel (groot)ouders geweest om voor te lezen in de klas. Voorlezen is een feestje!!

Wat hebben we allemaal gedaan?
Wat hebben we allemaal gedaan?

De afgelopen weken is er in groep 8 veel gebeurd. Zo hebben we hard geoefend voor de doorstroomtoets en deze hebben we afgelopen week ook gemaakt. Daarnaast zijn we al aan het oefenen voor de audities van de musical. Tussen het harde werken en oefenen door, wordt het nieuwe plein goed gebruikt, onder andere de glijbaan is favoriet…Hoeveel kinderen kunnen er glijden en blijven zitten?

Knutselen
Knutselen

De leerlingen van groep 6 zijn super creatief! Tijdens een handvaardigheid opdracht mochten de leerlingen iets ontwerpen wat ze graag op school willen hebben. Er zijn veel verschillende ideeën ontworpen. Zo zijn er ontwerpen gemaakt voor een nieuwe invulling van een stilte lokaal, een computerlokaal of zelfs een nieuw ontwerp voor de zaal. Uiteindelijk hebben de leerlingen deze ideeën gepresenteerd aan de klas.

Gym
Gym

Iedere dinsdag hebben we gymles. Vandaag hadden we een 'speeltuin' les. De kinderen mogen dan zelf kiezen welke onderdelen ze wanneer willen doen. Aan het einde van de les moeten ze er minimaal twee gedaan hebben. Er was keuze uit voetbal, basketbal, klimmen, springtouwen en turnen. Het was een superleuke les! 

Voorstelling
Voorstelling

Voor KunstTaart, een programma voor cultuureducatie, was er deze week een voorstelling voor groep 5. De voorstelling in de vorm van een verteltheater ging over het boek "de koning van Katoren". Een spannend verhaal over een 17-jarige jongen die koning wil worden en daarvoor verschillende, zware opdrachten moet doen.

VO-dag
VO-dag

Afgelopen tijd is er veel gebeurd in groep 8. Zo zijn we laatst naar de VO-dag geweest. Hierbij hebben we 's ochtends de RGO beroepscampus bezocht en zijn we 's middags op het RGO college geweest. De kinderen zijn deze hele dag door verschillende docenten van de twee scholen meegenomen in verschillende opdrachten passend bij hun vakgebieden. Dit was een leuke en inspirerende dag. 

Reflectiebal
Reflectiebal

Groep 4 heeft vandaag de dag afgesloten met de reflectiebal!

Deze bal heeft verschillende vragen waardoor de kinderen reflecteren op zichzelf en op klasgenoten. Door de bal over te gooien naar verschillende kinderen, komt iedereen vanzelf een keer aan de beurt.

Een voorbeeld van een aantal vragen zijn:

  • Waar is de speler links van je goed in?
  • Wat zou je doen als alles mag?
  • Wat is jouw grootste droom?
  • Heb je iemand geholpen vandaag?

De kinderen werden aan het denken gezet en er kwamen lieve, leuke en interessante reacties!

Samenwerken
Samenwerken

In groep 5 stonden de kinderen voor een raadsel; de kruidnoten waren verdwenen! Door samen te werken is het iedereen gelukt de puzzels van het escaperoom spel op te lossen en kon de code worden gekraakt.  Goed nieuws: de dader is gevonden!

Sinterklaas
Sinterklaas

Op dinsdag 3 december kwam de Sint met zijn pieten bij ons op school op bezoek. Er was zelfs een muziekpiet bij. We mochten naar de zaal komen waar we liedjes hebben gezongen en er iets over de kinderen werd verteld. We werden verwend met een cadeautje en kruidnootjes. 

Bewegend leren
Bewegend leren

In groep 6 combineren we rekenen en spelling soms met bewegen. Zo hebben we afgelopen weken geoefend voor de tafels en achtervoegsels met beweegmatten!

Lezen met de maatjesgroep
Lezen met de maatjesgroep

Dit schooljaar zijn groep 7 en groep 1/2b maatjesgroepen. Dat betekent dat zij extra naar elkaar omkijken en samen activiteiten doen. In de Kinderboekenweek werden de kinderen van groep 1/2b voorgelezen door de kinderen van groep 7. Dat zorgde voor een gezellig moment en zo hebben we elkaar nog een beetje beter leren kennen. 

Pietengym
Pietengym

Groep 3 heeft hard geoefend tijdens de pietengym. Ze waren snel en werkten als een echt pietenteam.
Ze hebben kunstjes gedaan, geklommen en gerend. De pieten zijn door de schoorsteen gegaan, zonder dat ze bleven steken.
Nu zijn ze er helemaal klaar voor, Sinterklaas kan op ze rekenen!

Natuurles
Natuurles

Groep 5 had woensdag 9 oktober een natuuruitje naar het strandje aan het Haringvliet. Er werden  opdrachten uitgevoerd die Gerard Krijger, een medewerker van ARK Rewilding, voor de kinderen had bedacht. De zintuigen werden gebruikt, we vingen waterdiertjes, maakten riviertjes, glibberden over boomstammen, vonden skeletten en mooie schelpen. Wat hebben we genoten van al het moois wat de natuur ons te bieden heeft!

Schoolreis
Schoolreis

De kinderen uit groep 1 en 2 zijn op schoolreis geweest naar speeltuin De Flipjes in Ouddorp. Wat hebben de klassen leuk kunnen spelen met het lekkere weer. Het was een geslaagde ochtend, die we afgesloten hebben met het eten van frietjes! 

Schoolreis
Schoolreis

Dinsdag 1 oktober is groep 4 op schoolreis geweest naar de Efteling! Er was regen voorspeld maar dit viel alles mee, de hele middag is het droog gebleven. Hierdoor was het niet druk in het park en hoefden we voor geen enkele attractie te wachten in een wachtrij, wat een geluk! De kinderen, ouders en juffen hebben ontzettend genoten deze dag. 

Schoolreis
Schoolreis

Afgelopen week zijn we met groep 3 t/m 7 op schoolreis geweest naar De Efteling. In groepjes liepen we door het park om in verschillende attracties te gaan. Vooral Max & Moritz was een groot succes bij de meesten! Een aantal kinderen hebben Pardoes zelfs ontmoet en mochten een stukje met hem door het park lopen. Het was een magische dag! 

Spelletjesochtend
Spelletjesochtend

Afgelopen vrijdag hebben wij spelletjesochtend gehad. De kinderen hebben onder begeleiding van ouders een spelletje gespeeld. Zo leren de kinderen kennis maken met verschillende spelletjes en leren de kinderen op hun beurt te wachten. Daarnaast is het spelen van de spelletjes ook goed voor de taal- en rekenvaardigheden. Het was een gezellige ochtend.

Van alles wat in groep 8
Van alles wat in groep 8

De eerste weken in groep 8 zitten er al op. We hebben al veel gedaan. Zo hebben we elkaar weer leren kennen met verschillende gouden weken spelletjes, zoals op alfabetische volgorde gaan staan. We hebben samen met groep 4 de daltonweken afgesloten door een eigen gemaakt liedje te zingen over reflectie. We hebben een Lev2Be dag gehad over onszelf zijn, groepsdruk, pubertijd en Social Media. En als kers op de taart mochten wij als eerste groep een individuele weeksluiting houden. We kijken nu al uit naar wat groep 8 ons nog meer gaat brengen, zoals de musical en het kamp. We gaan er met elkaar een mooi laatste jaar van maken! 

Spelling
Spelling

In groep 7 oefenen we elke dag met spelling. Er worden zoveel mogelijk verschillende werkvormen ingezet.
Zo heeft de juf verschillende bladen gemaakt, waar woorden op staan geschreven met een vinkje en een kruis erbij. Deze krijgen de leerlingen te zien. Het is de taak van de leerlingen om te beoordelen of het woord goed staat geschreven of niet. Is het woord goed geschreven op het blad, schrijven ze deze over in het vak met een vinkje. Is het woord op het blad niet goed geschreven, schrijven ze het woord goed gespeld in het vak met het kruisje. Daarna kijken we het met elkaar na!

Gouden weken
Gouden weken

Groep 6 heeft de afgelopen weken alweer hard gewerkt. Daarnaast hebben we leuke spellen gedaan voor de groepsvorming. De eerste weken zijn voorbij gevlogen

Schoolbieb
Schoolbieb

Onze school beschikt over een geweldige schoolbibliotheek, de keuze is reuze!

Toch was het belangrijk dat een medewerkster van de bieb op school ons iets kwam vertellen over het ruilen en lezen van boeken! Want: Waar moet je op letten als je boeken gaat ruilen? Wat betekenen al die picto’s op de ruggetjes van de boeken?  Na een leuke genre-kwis gaven we een welverdiend applaus aan de biebjuf!

Het Haringvliet
Het Haringvliet

Wow wat een bevlogen natuurman is Gerard Krijger ! Als gast in onze klas vertelde hij ons veel over de natuur, in het bijzonder over het Haringvliet . Allerlei dieren kwamen voorbij: De steur, eens uitgestorven en nu ie ie er weer, door het open gaan van de sluizen. Lepelaars, zeehonden , bevers en haringen kwamen ook voorbij ! We weten nu dat haringen geluid kunnen maken onder water, daar hebben we heerlijk om gelachen! Op woensdag 9 oktober hopen wij natuurproefjes te doen met Gerard bij de natuurspeeltuin aan het Haringvliet.

Circuit in de klas
Circuit in de klas

De eerste weken in groep 3 zitten erop! De eerste twee weken hebben de kinderen gewerkt in kern start van Veilig Leren Lezen. In deze kern hebben ze de volgende letters geleerd: i, k, m en s. Dat betekent dat de eerste woorden gelezen kunnen worden. Daarom was het tijd voor een circuit in de klas, waarin verschillende activiteiten gedaan werden die te maken hebben met wat er geleerd is in kern start. Bijvoorbeeld 'rol en lees' (zoals op de foto), waarbij de leerlingen een dobbelsteen rollen en vervolgens het rijtje dat bij het aantal gegooide ogen hoort voorlezen. Wat is het leuk om te zien wat er in die korte tijd al geleerd is!

Inloggen